Hoitajamitoitusten selvittäminen vanhusten hoivapalveluissa (kvalt. 16.5.2016)

HOITAJAMITOITUSTEN SELVITTÄMINEN VANHUSTEN HOIVAPALVELUISSA

Taustaa: Keiteleen Perussuomalaisten vuoden 2012 kuntavaaliohjelmassa määriteltiin vanhusten hoivapalveluille tavoitetasoja mm. seuraavasti: hoitohenkilöstön määrän on oltava riittävä, työvoimamitoisten on oltava ajantasaiset, hoitotyössä kuullaan sekä kuntalaisten toiveita että palvelun käyttäjien (hoivapalveluasiakkaiden) toiveita ja tarpeita. Tiivistetysti ohjelmakohdalla tarkoitetaan, että ikääntyvän väestön hoivapalveluista huolehditaan.

Arvoisa valtuuston puheenjohtaja, Perussuomalaisten Keiteleen valtuustoryhmä pyytää vanhusten hoitopalveluista vastaavia tahoja selvittämään, miten Keiteleen kunnassa hoitopalveluissa pystytään tällä hetkellä vastaamaan ikääntyvän väestön hoivapalveluissa mm. seuraavissa kysymyksissä:

• onko eri hoitoyksiköissä riittävät hoitajamäärät (eri vuorot huomioiden)
  • miten pystytään poikkeustapauksissa (sairauspoissaolot) turvaamaan laadukas ja riittävä hoito (sijaisjärjestelyt)
  • ikääntyvän väestön määrällinen kasvu – hoivapalveluiden tarpeen kasvu – samalla myös hoitohenkilöstön kohoava keski-ikä – uusien hoitajien saaminen alalle; miten nämä asiat kohdataan
  • mikäli hoitajamitoitussuositukset lähestyvät minimiä, onko olemassa lisäresurssia lisähenkilöstön palkkaukseen

Yleisesti Perusuomalaisten Keiteleen valtuustoryhmä katsoo, että ikääntyvän väestön hoivapalveluista on vastattava siten, että hoito on laadukasta ja turvallista niin asiakkaille kuin hoitavalle henkilöstöllekin.

Laadukas ja kiireetön asiakkaan kohtaamisen edellytyksenä on riittävä henkilöstöresurssi jokaisessa yksikössä, jokaisessa hoitotyövuorossa, ympärivuotisesti. Vastuullisessa vanhushoivatyössä hoitojamitoisten minimitasoa ei saa tulkita siten, että siitä muodostuu maksimitaso.

Riittävät henkilöstömitoitukset ovat satsaus myös hoitohenkilöstön työhyvinvointiin.